Stel je eens voor dat je 16 bent en net aan een mbo opleiding begint waarbij de keuze voor een groot deel bepaald is door je ouders. Je zit in de klas met allemaal vreemde kinderen en krijgt direct allemaal rare termen voorgeschoteld die ze vakjargon noemen. Om eerlijk te zijn weet je niet eens wat dat woord inhoud en eigenlijk boeit het je ook niet erg. Wat de docent niet ziet is dat je achter je laptop stiekem verzonken zit in je favoriete rpg game via battle.net. De docent ratelt nog vijf kwartier door over van alles en nog wat zonder dat je daar iets van opsteekt.

Dit gebeurt sporadisch hoor ik U zeggen. Of de docent is niet capabel hoor ik ook vaak. Hij zou eens Marzano moeten lezen, dan gaat het vast beter. Helaas is de waarheid weerbarstig en is de combinatie gebrek aan aansluiting bij de doelgroep door verregaande technologische ontwikkeling en ongemotiveerde leerlingen door foute studiekeuze vaak de oorzaak van dit fenomeen. Om een betere aansluiting te krijgen bij de doelgroep zou quest based leerling een uitkomst kunnen bieden volgens mij. De student moet bij quest based learning allerlei soorten aangeboden kennis tot zich nemen. Tijdens de tocht wordt men op een bekende gamification manier beloond met XP, levels en badges.

Een mooi project genaamd 3dgamelab.com lijkt goed op weg om leren voor de moderne student leuk te maken. Met behulp van een mooie interface en eerder genoemde beloningen wordt je spelenderwijs door de leerstof geleid. De leerstof komt door het zogenaamde Guild van verschillende docenten, zo is er dus een ruime variatie mogelijk. Ik wil niet zeggen dat het nu meteen de holy grale is maar volgens mij zorgt het wel voor een stukje engagement en leert  de student toch stiekem nog iets.

Ik zou zeggen neem eens een kijkje op a 3dgamelab en overtuig uzelf.

Is dit jouw geluksdag?Dit wil je niet missen

Voer je e-mailadres in om een speciaal aanbod te ontvangen.