Gamification was een aantal jaren terug nog een onbekend begrip. Tegenwoordig is dit een ‘hot’. Zowel binnen en buiten het onderwijs. Weet je nog steeds niet wat gamification is? Gamification is kortgezegd het toevoegen van spelelementen aan niet spel situaties.

Wijsheid kost tijd

Gamification lijkt moeilijk als je niet weet waar je moet beginnen. Om makkelijk en op een leuke manier aan de slag te gaan met gamification, hebben wij hieronder 4 praktische tips die je kunt gebruiken in de klas.

Started from the top, let’s stay there…

In het algemeen is het zo dat leerlingen aan een project werken of naar een toets toe werken, om vervolgens, een cijfer te krijgen. Je begint eigenlijk dus altijd met de O zo gevreesde 1. Aan de hand van jouw goede antwoorden wordt het cijfer hoger. Draai dit systeem om. Geef alle leerlingen een 10 om mee te starten, op deze manier worden leerlingen gestimuleerd om goede antwoorden te geven om dat mooie cijfer te behouden. Een goeie motivator!

Level granted

Aan het groeien (in het cijfer) kun je XP points oftewel: Experience Points koppelen. XP is een veelgebruikte spelterm. Dit is niet meer dan simpelweg een aantal punten dat je vrij speelt als je bepaalde acties hebt ondernomen. Leerlingen hoeven dus niet alleen opdrachten uit te voeren om te “levelen”. Zij kunnen bijvoorbeeld ook punten krijgen door feedback of ondersteuning te vragen, zo kun je ook gelijk inzien hoeveel inzet een student geeft. Geef wel duidelijk (aan het begin van het semester) uitleg aan de leerlingen waarvoor zij punten kunnen verdienen.

Teacher! Im going on a adventure!

Geef leerlingen geen opdrachten maar “Quests” (een zoektocht of missie met een beloning na voltooien). Dit klinkt vaak aantrekkelijker en kun je koppelen aan een map of “questline”. (stappenplan). Natuurlijk worden deze quests aan de hand van jouw leerdoel gepersonaliseerd.

Achievement unlocked

Laat leerlingen hun zwakke en sterke punten zien en laat hun ergens naartoe werken. Dit kun je doen doormiddel van: achievements of badges. Er is niets meer motiverend dan het laten zien van jouw progressie aan de rest van de klas. Je kan leerlingen door bijvoorbeeld een achievement (of badge) enthousiast krijgen voor het sneller inleveren van je opdracht (Quest!!) dan anderen. Gebruik hiervoor ook kleuren codes, zoals: bronzen, zilveren en gouden badges. Leerlingen zullen uiteindelijk een strijd met elkaar aangaan en zichzelf dus motiveren om te groeien!

Er zijn veel meer tips en tricks om gamification makkelijker te maken. Probeer zelf nieuwe strategieën en deel deze met collega’s. Zo wordt leren een stuk leuker!

Is dit jouw geluksdag?Dit wil je niet missen

Voer je e-mailadres in om een speciaal aanbod te ontvangen.